Mnohí už dávnejšie vedia, že do Košíc sa oplatí zájsť nielen za pamiatkami, kultúrou, ale taktiež za špičkovou gastronómiou, ku ktorej patrí aj dobré víno. Mesto nežije len hokejom, železiarňami a príbehmi z Lunika IX. Košice sú moderným kultúrnym európskym mestom, kde sa ľudia vedia spojiť a pre spoločnú vec obetovať čas a peniaze. Stali sa prvým mestom na Slovensku, ktoré si založilo klaster a urobilo tak pre podporu cestovného ruchu významný krok.
Vedenie mesta pochopilo, že ak sa majú stať Košice významnou turistickou destináciou, treba na tom začať pracovať po novom. Po polročných prípravách v júni vznikla organizácia Košice - Turizmus, ktorá sa stala oficiálnou marketingovou a rozvojovou centrálou cestovného ruchu mesta Košice.
Nielen pre turistov a návštevníkov
Toto vo svete bežné, na slovenské pomery novátorské partnerstvo združuje zatiaľ 24 subjektov súkromného a verejného sektora. Ich spoločným znakom je to, že poskytujú služby cestovného ruchu na území mesta. Okrem mesta Košice sa stali zakladajúcimi členmi najvýznamnejšie hotely a reštaurácie, sprievodcovia cestovného ruchu, dopravné spoločnosti, cestovné kancelárie, atrakcie a veľké firmy podnikajúce v meste. Je pozoruhodné, že aj na večne rozhádanom Slovensku sa za jedným stolom dokážu stretnúť podnikatelia konkurečných podnikov a v spolupráci so zástupcami mesta dokážu tvoriť nové koncepcie a vízie do budúcnosti metropoly slovenského východu - Košíc. Jednou z nosných kocepcií sa stalo propagovanie Košíc ako mesta ponúkajúceho zážitkovú gastronómiu na vysokej úrovni. Preto aj prvá významna aktivita, ktorú klaster zorganizoval, bola venovaná gurmánom. V spolupráci s Radom Nackinom, organizátorom prvých bratislavských „Food festov“, a podľa vzoru ostatných veľkých svetových miest sa aj v Košiciach zorganizoval fes2010tival dobrého jedla s názvom Košice Gurmán Fest.
Festival sa podaril
Aj napriek tomu, že času na organizáciu takého veľkého podujatia bolo veľmi málo a organizačný tím sa začal tvoriť iba mesiac pred akciou, festival mal úspech. Hostia prišli do historického areálu Rodošta aj napriek veľmi sychravému počasiu. Po skončení podujatia odchádzali domov spokojní nielen oni, ale aj najlepší slovenskí kuchári, ktorí do Košíc prišli z celého Slovenska. Okrem autogramiády a rôznych šou na pódiu, sa časť z nich prezentovala vo vlastnom stánku, kde ponúkali špeciality.
Moderátorom programu bol Justin Topoľský. Veľký úspech mala barmanská šou a súťaž o Košický zlatý drink, ktorý sa už dnes podáva v členských podnikoch a jeho receptúra je utajená.
Reštaurácie dokázali ponúknuť hosťom skutočné lahôdky. Latku nasadili veľmi vysoko a preto bude zaujímavé sledovať, aké bude najbližšie pokračovanie. Budú ním Vianočné trhy, kde síce na menšej ploche, ale o to tvorivejšie predvedú, ako si predstavujú Vianočné trhy na európskej úrovni